Zdeno Hlinka
irc rozhovor

Na vizualizáciu svojich myšlienok používa strojové jazyky, obraz a prostriedky internetu. Správca priestoru message.sk, VJ, autor net.art vízie haluska.sk či spoluautor videa ku skladbe To Pasteur//This is Kevin už má za sebou projekcie v Linzi, Prahe či Amsterdame. Pred niekoľkými dňami sme sa stretli v digitálne optimistickom rozhovore..

demo//incyber

Venujes sa sirokej skale veci-- od programovania, cez webdizajn, net.art az po VJing.. Kde/kedy/ako to vsetko zacalo?

Programovanie ma bavi od 8-bitoveho Sinclairu, kde ma v tomto podporil moj otec. Viac som sa zacal rozvijat hlavne na PC. Naucil som sa Pascal, neskor C++ a Assembler, co poskytovalo moznost realizovat aj narocnejsie ulohy. S kamosmi sme si spravili Sunrise skupinu a vytvorili na nasu dobu celkom podareny hudobny program Tetramed. Demoscena ma zaujala asi v 93 ked som uvidel prve dema na PC. Od toho momentu mi zacalo vrtat hlavou, ako je mozne pomocou programovania vytvarat pocitacove animacie.

V akom prostredi si sa vtedy nachadzal?

Viac-menej som sa pohyboval medzi ludmi, ktorych zaujimalo programovanie. V tej dobe bolo velmi malo informacii a komunikacia na tuto temu bola nevyhnutna. Velmi nas vzajomne obohacovalo spolocne riesit rovnake problemy a vymienat si svoje skusenosti. Vznikali prve virtualne kontakty cez Fido.net (off-line siet - taky maly predchodca inernetu) a BBS-ky (bulletin board system).

Kedy si zacal pocitovat svoju pritomnost v demoscene?

V 94 som spravil svoje prve "demo" - bolo to 4k intro (demo do 4096 bytes), ktore som poslal na prestiznu Assembly (Helsinki, Finsko) a bolo vybrane z okolo 50 prispevkov na projekciu na "big screene". Uz len ten vyber na velke platno bola v tej dobe pre mna velka nadej a satisfakcia. :)

Citil si sa byt clenom akejsi komunity?

Vtedy som sa citil byt sucastou svetovej demo sceny, preto som sa spolu s dalsimi ludmi snazil zucastnovat na zahranicnych demo sutaziach. Velmi v to uz neverim a vidim, ze ludia si vedia najst cestu aj ked neprezentuju svoju pracu na akciach vonku. Po pravde, sucastou sceny som bol asi u nas. Vonku pre inych ludi asi az nedavno (1-2 roky). Ale to je moj osobny pohlad. Pre nas je dost problem zaradit sa do "medzinarodnych komunit", ktorymi aj demo scena je. V tejto komunite mozes byt dost aktivny virtualne cez internet, no nakoniec ti chyba socialny kontakt na demo parties, ktory je velmi dolezity. A pretoze cele dianie je dost mimo nas (severna Europa), nemozeme si to z ekonomickych dovodov dovolit. Takze ja som mal osobne vzdy pocit, ze sme "mimo".

demo//different engine

Uplynulo viac nez pat rokov. Zmenila sa odvtedy situacia/vztahy medzi ludmi, ktori tuto komunitu tvorili?

Ak by som ostal len na urovni "demo sceny", je to ako pred tym, len ludia sa menia. Demo scena je jedno velke ihrisko, na ktorom si mozes skusit co chces, no invencie tu je ako safranu. Paci sa mi, ze v konecnom dosledku o nic extra nejde a ludia su uvolneni v tom co robia.

Co dnes robia ludia, ktori do nej povedzme pred piatimi rokmi prinasali invencie najviac?

I ked je celkova uroven demo sceny dost mizerna, z casu na cas vzniknu hodnotne diela. Je to len taky startovaci bod pre tych, ktori by sa bez nej ku kreativnej cinnosti mozno ani nedostali. To sa mi na tom paci. Vyborne je, ze nepotrebujes ziadne narocne technicke vybavenie, len obycajne pocitac a rozum. Kopec scenerov robi hry-- ak ich to prestane bavit alebo su ekonomicky prinuteni. Je to ako s graffiti, bavi ta to v urcitom veku, spaja ta to s urcitou komunitou, spravanim, zivotnym stylom. Ak z toho vyrasties, dema ta prestanu bavit. Vela scenerov je namotanych aj na moment sutazivosti a dokazovania si dacoho svojmu egu. Bez sutazi na parties by to asi bavilo ovela menej ludi. Niektori maju iny pristup a z demo sceny sa stransformovali do inych sfer.

Ako bol demoscenou prijaty nastup internetu?

Pred nim si ludia nove dema vymienali cez BBS alebo si navzajom posielali diskety. Internet to vsetko ulahcil. Zjednodusila sa komunikacia, odrazu mohlo navzajom spolupracovat viac ludi z roznych krajin (je uplne normalne, ze ludia z jednej skupiny su z roznych krajin, spolupracuju, a pritom sa nemusia nakoniec nikdy osobne stretnut). Prisiel aj lahsi pristup k informaciam, ktore boli u nas velky problem. Specifikacie, dokumentacia, zdrojove kody. Net to radikalne zmenil. Teraz ma moznost este viac ludi, ak chcu. To plati nakoniec globalne. Extra inspiracia netom vsak nedosla. Naopak, vyzera to, ze ked niektore veci boli ovela narocnejsie a informacie velmi tazko dostupne, bavilo to viac ludi.

Ako si k internetu pristupoval ty?

Ja internet ako informacny zdroj velmi nevyuzivam. Je pre mna dolezity komunikacny rozmer. Je to kanal, ktorym sirim svoje aktivity.

net.art//haluska.sk

Si velmi aktivny v oblasti net.artu-- tvoj projekt haluska.sk si prezentoval na festivale NetAffects v Amsterdame, druhy rok organizujes minimalisticku sutaz web4096, nedavno si spoluorganizoval festival novych medii+demosceny Digital.ZOOO v Prahe. Ako si "objavil" net.art?

404.jodi.org, www.dextro.org, www.turux.org.. Dost sa mi tie strukturky pozdavali, kontaktol som Dextra a on mi pomohol byt sucastou No-such skupiny (no-such.com), s ktorou sa otvorila dalsia "scena".

Net.art existuje uz necelu dekadu, tu vsak nema ziadne zazemie.. maju sancu na slovensku vyrast internetovi umelci?

Bude to asi ako s demo scenou. Ta funguje prevazne na principe sutaze, tych tu je velmi malo, a preto mame aj malo scenerov. Net.art vsak popritom vychadza z inych soc. struktur, ktore zatial presne nepoznam.

Malo by tu teda vyznam net.art sutaze organizovat?

Na demobite [kazdorocna demosutaz-pozn k] sme minuly rok vytvorili novu kategoriu net.art a prisli 4 prispevky. Ak by sme brali demo scene stimulatory typu "parties" a boli by dostatocne casto, vzniklo by viac zaujimavych veci. Nevidim vsak mnoho moznosti, preco by u nas mal net.art viac "prepuknut".

Preco?

Demo scena nakoniec s umeleckymi sferami nema vela spolocneho. Vseobecne tu umelci okrem "estetickych efektikov" vela kvalit nenajdu. V net.art-e vidim akoby 2 svety. Jedni ulietavaju na specifickych vytvarnych kvalitach browserov a robia si z toho taky technologicky jamm. Samotny obsah je najcastejsie "ziadny obsah". Tento net.art mi je blizky, akademicky / ideologicky / politicky nie. Dost mozne, ze tento druh net.art-u je mozne financovat ako projekty z grantov. Tazko si ale viem predstavit, ze by dakdo financoval taku haluska.sk. :-)

Inak.. som priemerny clovek, viem co je internet a email.. co je to net.art?

Podla mna by to mala byt forma multi-medialneho umenia, ktore vyuzije ohromne komunikacne a zaroven neuveritelne obmedzujuce technicke moznosti internetu.

Kde sa na sieti nachadzas najcastejsie a najradsej?

Siet pouzivam kvoli emailom a (uz velmi nie) IRC. Browsujem viac-menej minimalne, stranky kamosov, trocha design, net.art sites, informacie len ked daco vylozene potrebujem. Neficim ako ziadne net-animal. ;)

demo//metamorf

Ako dlho sa venujes VJingu?

Vyplynul z toho, cim som sa bavil pred tym. Prezentovat dema na parties je viac-menej otazka uzavretej komunity ludi a sirit ich cez internet je fajn. Nakoniec ale taky live feedback na projekcii a tvorba nazivo su este cennejsie. Od 20 som dost fungoval v U-clube a tato hudba mi je velmi blizka. Doteraz som ho robil na festivale Wilsonic, ambientnom koncerte norskeho projektu Origami, komercne na beanii architektov 00, bol som pozvany do Rakuska na FM4 show v Halle a nedavno Wilsonic party 1.1. Dava mi to vela pozitivnej energie a moje demace vzdy viac-menej smerovali k vyuzitiu elektronickej hudby a jej vizualizacii. Vj-ing ti potom musi vyjst ako samozrejma postupnost. Myslel som na to mal ovela ovela skor ako prisla prva moznost.

Spolu s Igorom Derevencom ste prakticky jedini aktivni VJi na Slovensku. Mas prehlad, aka je situacia v Cechach/Rakusku?

Su tu aj ini ludia, ktori o to maju zaujem. Aktivnejsie aj Jan Sicko, ludia z Elamu (ktori skor remixuju existujuce animacie a nevytvaraju svoje vlastne) a vraj sa daco objavilo aj na letnych festivaloch. O mnohych my dvaja nevieme. Vj-ing vo svete? V globale podla toho, co som zazil, nic moc. Ziadna synchronizacia, cudzi material.. nuda. Dovody? Za seba mozem tvrdit, ak chces tvorit svoj vlastny material, musis urcite zit trocha inym zivotom ako "party ludia". Klasicka klubova zabava ma ale uz tak velmi nepritahuje. Viac by som chcel robit projekcie na zivych vystupeniach elektronickej hudby (vid Wilsonic 1.1), na ktore pridu aj vnimavejsi ludia. Casom by som chcel prejst k tvorbe vlastnych hudobno-vizualnych predstaveni. K tomu je ale v prvom rade najst vhodnych rezonujucich hudobnikov. Spojit sa s dajakou elektronickou skupinou do audio-vizualneho projektu.

Suhlasis s nazorom, ze ulohou VJa je v priestore dotvarat hudobnu zlozku na virtualny videoklip?

Asi moze byt. Pacilo by sa mi, keby to bolo casom na rovnakej urovni. Dokonca by mala nastat komunikacia medzi DJs a VJs, aby bol cely set ucelenejsi.

Mas moznost porovnat priestory chladneho U-clubu a auly v SNM.. kde si sa ako VJ citil lepsie?

Mam pocit, ze SNM vzhladom na velkost priestoru posobilo chladnejsie, ale mohutnost velkosplosnej projekcie predsalen spravila svoje. V U to bolo intimnejsie, no vzhladom na druh hudby (ku koncu techno) sme v SNM s Janom Sickom "uleteli" ovela viac. :)

Ako prebieha 'VJ-set'? Aky HW/SW pouzivas? Vystacis si sam?

Najvacsi problem je technika, ktoru pouzivam. Co sa deje na screene, je len zlomok z toho, ako by som to chcel. Zaklad je PC + video + video mix, s tym sa da robit velmi vela. Postupne pracujem na vylepseniach, technika je momentalne taka, ze mi neposkytuje moznost uplne realizovat svoje pocity a zamery. V pripade prace doma sa to da ovela lepsie. Nazivo je to o niekolko radov narocnejsi problem, a o to je jeho "vyriesenie" vacsim prinosom. Robit sam celu akciu je mozne, ale byt invencny spolu s viacerymi VJs je na vysledku citit urcite viac. Este vyssie je, ak dokazu na projekcii v jednom case konstruktivne spolupracovat viaceri autori.

Priblizim sa viac k tvojej osobe.. kde/ako hladas a nachadzas inspiraciu?

Urcite ju nepapam. :) Citim potrebu stale skusat daco nove. Nebavi ma robit to iste, kazda vec mi ukaze nove moznosti. Pracujem dost intuitivne a vela neplanujem.

Comu momentalne venujes najviac casu? Tvoje najblizsie plany?

Mam v hlave nove dema, daco nove na haluska.sk, rozvijat projekt message.sk, vylepsit software/hardware na Vj-ing, zorganizovat dalsi rocnik Demobit-u.

Odkaz pre citatela?

do-it-yourself ;-)

zden

Výber z projektov:

DEMO

Incyber (dec 00)
zden.message.sk/incyber
Uvedené na festivale Digital.ZOOO.

Metamorf (aug 00)
zden.message.sk/metamorf
Uvedené na českej demo party Fiasko.

Different Engine (feb 00)
zden.message.sk/files/de32.zip
Uvedené na slovenskej demo party Demobit.

NET.ART

haluska.sk
Experimental space.

DIGITAL VIDEO

2XT (dec 00, + Ján Šicko)
message.sk/video/2xt
Video z prípravy výstavy v Tirol Kunsthalle.

Surely this is Blair Bitch
message.sk/video/blairbitch
HI8 parafráza.

Video k To Pasteur//This is Kevin (jul 99, + Ivan Klimo, Palo Luka, Kornel Kabele)
message.sk/video/thisiskevin
2D spolupráca na videoklipe.

FOTO KOLEKCIE

Metamorf Kolin
message.sk/gfx/kolin
Industriálna fotogaléria, použitá v deme Metamorf.

2DIV0
message.sk/gfx/2div0

Ljubitel Industries
message.sk/gfx/ljubitel

Lostracks
message.sk/gfx/lostracks

Harbour
message.sk/gfx/harbour

MISC

message.sk
Organizátor (+ code / grafika)internetového priestoru.

<web4096>
web4096.message.sk
Organizátor minimalistickej net.art súťaže.

WEB DESIGN

wegart.sk
thisiskevin.sk
nod.cz/digital.zooo
www.dot-dot-dot.org #1 (old version)
message.sk/video/particles

Kompletný prehľad Zdenových prác nájdete na jeho homepage: zden.message.sk,
mail: zden@satori.sk

koridor.sk, február 2001

 
 

 

back